Antigel si rolul lui in functionarea motorului

  • 0

Antigel si rolul lui in functionarea motorului

Category : Lucrari

Un antigel auto este o substanta care are rolul de a raci motorul, in combinatie cu apa distilata. Pe parcursul functionarii motorului, antigelul face un circuit inchis prin motor, de unde preia o parte din caldura si prin radiator, unde cedeaza caldura catre mediul inconjurator.

Ce se poate intampla cu un motor in lipsa de antigel auto?

Daca lipseste antigelul, motorul poate sa fie distrus aproape complet, mai ales pe timpul iernii. Vara, racirea se poate realiza si cu apa, insa iarna apa se solidifica si isi mareste volumul, ceea ce duce la spargerea blocului motor. Acesta este motivul pentru care apa este combinata cu antigel, deoarece antigelul este realizat in asa fel incat sa coboare punctul de inghet.

Este indicat sa nu se foloseasca orice tip de antigel pentru motorul unei masini, ci sa se tina cont de specificatiile din cartea tehnica. Pentru alegerea antigelului trebuie sa se tina cont de materialele care compun motorul. Cartea tehnica va oferi numeroase informatii despre caracteristicile pe care trebuie sa le aiba antigelul, motiv pentru care trebuie studiata foarte bine.

In cazul unor lichide de racire inadecvate, monoblocurile motorului realizate din aliaj usor se pot distruge iremediabil datorita coroziunii.

Ce beneficii ofera folosirea unui antigel auto ?

Antigelul nu are doar rolul de racire si de impiedicare a inghetului fluidului care circula prin motor. In ultima vreme, s-au realizat diverse antigeluri cu proprietati deosebite, care ajuta foarte mult motorul. Astfel, se pot gasi antigeluri cu urmatoarele proprietati:

anticorozive. Fluidul nu va ataca metalul cu care vine in contact si nu il va distruge in timp;

antidepunere. Prin proprietatea antidepunere, gelul auto evita formarea de depozite, care pot reduce schimbul termic. Daca exista depuneri de calcar si de alte substante, functionarea si eficacitatea sistemului poate avea de suferit;

Antispuma. Eficienta sistemului poate sa fie micsorata si daca se formeaza spuma, in urma circulatiei lichidului. Astfel, antigelul este dotat cu aditivi speciali care elimina posibilitatea de formare a spumei.

Folosirea de antigel auto ofera beneficii atat vara cat si iarna. Pe langa faptul ca indeparteaza coroziunea si depunerea de substante, acesta protejeaza impotriva ruginii si creste temperatura in care lichidul de racire ajunge la fierbere. Astfel, se poate proteja garnitura de chiulasa, care se arde in cazul in care temperatura motorului creste foarte rapid.

In cat timp trebuie sa se faca schimbul de antigel auto?

antigel auto Teoretic, antigelul  ar trebui sa reziste pe termen nelimitat. Acest lucru este doar teoretic, deoarece in practica, un antigel auto, indiferent de calitatea sa, isi pierde proprietatile in 2-3 ani. Aditivii din antigel nu mai ofera aceleasi beneficii in timp, ceea ce duce la necesitatea schimbarii antigelului, mai ales ca timpul poate sa afecteze si punctul de inghet al lichidului de racire, ceea ce duce la pagube mari in motor.

Antigelul se poate verifica, pentru a i se descoperi punctul de inghet. Verificarea sa se face cu un densimetru special, in conditiile in care punctul de inghet difera in functie de densitatea lichidului si de concentratia acestuia. Spre exemplu, pentru un punct de inghet la -12 grade Celsius, antigelul contine 25% glicol etilic si restul apa, in timp ce pentru un punct de inghet la -65 grade Celsius, antigelul contine 70% glicol etilic si restul apa.

Pe langa glicol si apa, antigelul auto foloseste si o serie de aditivi, care ii imbunatatesc considerabil proprietatile.

In Romania, antigelul trebuie sa aiba un punct de inghet de -35 sau -40 de grade Celsius, deoarece intotdeauna sunt sanse sa intalnim temperaturi extrem de scazute.

In cazul in care antigelul trebuie doar completat, nu trebuie sa amesteci doua tipuri de antigel, deoarece amestecul poate duce la alte probleme. De asemenea, este recomandat sa nu se foloseasca apa de la robinet pentru amestecul cu antigel, ci apa distilata.

Ce riscuri presupune folosirea apei de la robinet pentru completarea solutiei cu antigel auto?

  • Se poate ajunge la scurgeri datorate deriorarii sistemului de etansare a pompei;
  • Racirea motorului se face mai greu, datorita depunerii sarurilor din apa in celulele radiatorului micsorand astfel suprafata de racire;
  • Se pot intalni si alte scurgeri, la diverse elemente metalice care au pereti foarte subtiri. Acestea se pot sparge datorita coroziunii.

Chiar daca exista multi romani care inca folosesc apa pentru racirea motorului si pentru completarea solutiei de antigel auto, acest lucru este gresit si este datorat necunoasterii si faptului ca in urma cu mai bine de 20 de ani, antigelul lipsea de pe piata.

 Cate tipuri de antigel auto exista?

Desi antigelul poate fi gasit in mai multe culori ( vei descoperi antigel albastru, antigel galben, antigel verde sau antigel rosu, roz si mov), exista doua tipuri de antigel care stau la baza tuturor culorilor :

– Antigelul monoetilen-glicol ( albastra, galben, verde);

– Antigelul propilen – glicol ( rosu, roz, mov);

Grupul Vag a transformat aceste tipuri de antigel intr-o serie de norme. Astfel, antigelul monoetilen-glicol poate fi gasit sub norma G11, in timp ce antigelul propilen-glicol poate fi gasit sub norma G12 sau G12+.

Antigelul G11 este cel mai vechi si este folosit la majoritatea masinilor construite pana in anul 2000.  Acesta are, in general, culoarea albastra, insa poate fi gasit si in culorile galben sau verde. Atentie insa, deoarece sunt si numeroase variante de antigel contrafacut, care nu tin cont de culori.

Antigelul G11 este, de regula, mai coroziv si se evapora mult mai repede. Cu toate astea, la motoarele vechi, obisnuite cu acest tip de antigel este bine sa se foloseasca in continuare antigel albastru sau G11.

Antigelul G12 poate fi achizitionat in culoarea rosie sau roz. De asemenea, se poate gasi si in culoarea mov, care face parte din norma G12+ si contine o serie de aditivi in plus fata de G12. Antigelul G12 nu contine silicati si are un nivel scazut de fosfati, care tinde spre 0. Din acest motiv, este recomandat in cazul masinilor noi, care au sistem complex de racire si de clima.

 Sfaturi in ceea ce priveste antigelul auto, care pot ajuta la cresterea duratei de viata a unui automobil.

  • Inainte de a alege si de a schimba antigelul auto, este bine sa te consulti cu un mecanic si sa citesti cu atentie cartea tehnica a autovehiculului pe care il conduci. In felul acesta poti face alegerea corecta si poti evita unele greseli care duc de multe ori la distrugerea motorului;
  • Schimba antigelul odata la doi ani. Cu cat trece mai mult timp, cu atat proprietatile sale scad destul de mult iar acest lucru poate duce la un inghet sau o fierbere mult mai rapide. Un antigel de buna calitate, care functioneaza la parametri normali, trebuie sa incalzeasca rapid motorul pe timp de iarna si sa il raceasca pe timp de vara. In cazul in care nu se intampla asta, se poate lua in considerare o schimbare;
  • Nu combina niciodata antigel din categoria G11 ( antigel albastru, verde sau galben) cu antigel din categoria G12 sau G12+ ( antigel rosu, mov si roz). Procesele chimice ale acestor tipuri de antigel sunt diferite, iar aditivii organici din G12 produc precipitarea aditivilor anorganici din G11. Acest lucru duce la o protectie scazuta;
  • Achizitioneaza intotdeauna antigel cu un punct de inghet cat mai scazut. Niciodata nu stii cand ajungi prin Austria sau Elvetia si intalnesti temperaturi extreme sau cand exista un ger napraznic chiar si la noi in tara. Desi nu se intampla des acest lucru, este suficient un singur inghet pentru ca motorul automobilului sa fie compromis;
  • Mergi frecvent la un service pentru a verifica nivelul antigelului. Acest nivel trebuie sa fie intre minim si maxim. Daca trebuie sa fie completat, trebuie sa se completeze  cu antigel gata preparat ( antigel concentrat + apa distilata);
  • In cazul in care iti schimbi singur antigelul, nu lasa un dezastru ecologic in urma. Lichidul schimbat nu trebuie sa fie aruncat in acelasi loc cu gunoiul menajer, ci trebuie sa fie reciclat la un centru specializat. In caz contrar, se poate contamina ambientul cu substante foarte periculoase;

Facebook